Tuesday 30 October 2012

Ketupat Palas

Raya Haji minggu lepas, mak aku berkobar-kobar nak buat ketupat palas..
Selalu orang Klang nie masak nasi himpit jerk, tapi mak aku taknak pulak.. Dia cakap orang sini tak pernah buat ketupat palas, so dia nak buat. .Aku ikut kan ajer...
 Ketupat palas nie dalam dia pulut..
Nasib baik dapat cari daun palas dekat pasar... Biasanyer ketupat palas nie popular dekat area utara kan..
Nie semua influence abah aku lar, asal Taiping..
Asal raya jer ketupat palas, raya jer ketupat palas ZZzzzzzz....
Sampai aku yang tak tau bungkus pun, jadi pandai huhuhu!!
***terima kasih mak ajar kiteww***


Rabu malam dah kena rewang bukak daun palas nie..
Bukak daun nie lar yang paling senang, nak bungkus tu lar yang paling malas..
Tapi kalau makan super senang hehehe...

Nie lar hasil bila dah bukak, just kena lipat buat bentuk segitiga tu..
Nanti senang nak lipat bila letak pulut..


Nie ketupat yang dah siap dikukus...
Kalau you oulls nak tau.. Ketupas palas nie ada jantina tau.. Jantan and Betina... hahaha!!!
Bunyi macam lawak kan, tapi benar tau..
Refer gambar kat atas tu.. Cer teka macam jantan, mana betina???
Dapat takkk???

***********
*
*
*
*
*
Yang sebelah kiri tu lar jantan, dan sebelah kanan tu lar betina..
***macam dialog nujum pak belalang plakss**
Tapi kalau nak ikutkan, mak aku suka buat ketupat jantan..
Dia cakap bentuk dia cantik sikit.. Lagi satu isi pulut tu nampak padat..
Sebab dia macam pakai seluar kan..

Yang betina pulak isi dia susah nak padat..
Sebab bungkusan dia macam pakai skirt..
hehehehe..




Peace2 kacang peas!!


No comments: